Monday 13 August 2007

OHRİ ANLAŞMASI'NIN 6. YILINDA...

Мakedonya'da hükümet ile Arnavut güçler arasında 2001 yılında patlak veren kanlı olaylar ancak Avrupa Birliği ve Amerika'nın müdahalesi sonucunda tarafların 13 Ağustos 2001 günü Makedonya'nın Ohri şehrinde imzaladıkları barış anlaşmasıyla sona erdirilebilmişti.

Anlaşma bugün, Makedonya’nın Avrupayla bütünleşmesi için en önemli faktörelerden birini oluşturuyor.


Makedonya'da aylarca süren çatışmalara son veren anlaşmanın ımzalanmasıyla, o zamanki geniş koalisyon hükümeti tarafından Makedonya’daki Arnavut azınlığına daha büyük haklar tanıyacak ve daha iyi katılımı sağlayacak anayasal ve yasal değişiklikleri yapıldı.

Peki, Çerçeve Anlaşması Türklere ne kazandırdı?

İş olanakları: 2001 yılında imzalanan Ohri Çerçeve Anlaşması gereğince Makedonya’da yaşayan Türklere iş olanakları tanınmaya başlanmış ancak gerekli denge oranı (3.85%) halen sağlanamamıştır.


Egitim: En onemli sorunlardan biri olmaya halen devam etmektedir özellikle Doğu Makedonya yaşayan Türklerin eğitim problemleri çok büyük. İstatistik kurumunun verilerine göre Makedonya’da okula hiç gitmeyen 4952 Türk var. Orantıları kıyaslarsak Türklerden sadece Romanlar daha kötü durumda.


Medya: İlk kez 1943’te çıkmaya başlayan Türk gazetesi Birlik, mali sorunlar nedeniyle 2003’te yayın hayatına veda etti. Türkçe yayın ise günde 2.5 saatlık bir süre ile Makedonya Devlet Televizyonunun 3. kanalında yapılmaktadır.


Bu verilere bakıldığında OHRİ ANLAŞMASI'NIN 6. YILINDA... Türklerin faydalanıp faydalanmadığı tartışma konusu olabilir. Üçüncü millet olmasına rağmen, Türkler saf dışı mı bırakıldı? Konuyu gündeme getiren ve kamuoyunda tartışan aydınlar var mı acaba? Türk Medyalarını dikkatla izledim. Ben hiç duymadım, okumadım. Ya siz…

No comments:


"Dünya için üretiyoruz..."